Inriktningar

Våra tre inriktningar Grafik, Design och Programmering motsvarar de viktigaste yrkeskategorier som behövs för att tillsammans skapa ett dataspel.

Grafik


Som grafiker är du konstnären som ansvarar för det visuella, alltså hur spelet ser ut. Du skapar utseendet på allt innehåll i spelet, från miljöer till människor, monster och föremål.

På inriktningen tecknar du konceptbilder för att ta fram nya visuella idéer. Dessutom får du teckna och måla för att skapa grafik till 2d-spel och modellera och texturera för att skapa grafik till 3d-spel. Du får också testa på att animera dina skapelser för att ge dem liv och rörelse. Slutligen så får du lägga in det du har skapat i en spelmotor.

Programmen vi använder oss av är Blender för 3d-grafik och Krita för 2d-grafik. Spelmotorn vi använder är Unity.

 

Design


Som designer är du arkitekten som ansvarar för att spelupplevelsen blir så rolig som möjligt för spelaren. Du jobbar fram idén till spelet, skapar prototyper och kommer på vilka regler, mål och utmaningar som ska finnas. Dessutom tänker du ut spelets berättelse och vilka personer och platser som spelaren kan träffa på.

Du bygger även banorna genom att placera ut sådant som grafikerna har skapat och testar banorna för att se till att de är både roliga och lagom utmanande. En stor del av ditt arbete är också att skriva ner hur spelet ska vara och kommunicera detta på ett tydligt sätt med projektgruppen.

På inriktningen design skriver vi planeringsdokument i verktyget Google Docs och bygger banor i spelmotorn Unity.  

 

Programmering


Som programmerare är du teknikern som ser till att spelet fungerar och går att spela. Med logik och matematik bygger du upp spelets olika funktioner och beskriver dem för datorn på ett programmeringsspråk så att de blir verklighet. Ofta fungerar allt inte precis som det var tänkt och du tar då reda på vad det beror på och klurar ut hur du kan laga felen (buggarna).

Om du tycker att skolmatten var svår eller tråkig kan det vara skönt att veta att när du programmerar blir matten mycket mer praktisk och datorn kan sköta de flesta uträkningar åt dig. Det viktiga är det logiska tänkandet och att känna till vilken matte som kan lösa ett visst problem.

På inriktningen programmering använder vi programmeringsspråket C# och spelmotorn Unity. Vi använder Visual Studio för att skriva koden och GIT-klienten Sourcetree för versionshantering.

Filer för nedladdning 
Kursplan DSU 2024 Programmering.(pdf, nytt fönster)
Kursplan DSU 2024 Grafik. (pdf, nytt fönster)
Kursplan DSU 2024 Design (pdf, nytt fönster)