Dataspelsutveckling

Dataspelsutveckling

Kursen för dig som vill skapa egna dataspel. Lär dig grunder inom design, grafik eller programmering. En praktisk och kreativ kurs där du får utveckla både dig själv och ditt intresse för dataspel.

Information

Kursstart: 2024-08-19
Sista ansökningsdag: 2024-05-01
Kursens längd: 1-3 år. Max 2 år på samma inriktning.
Antagningskrav: Du ska vara minst 18 år. I övrigt krävs inga behörigheter, betyg eller förkunskaper.

Ansökan öppnas i början av januari

Känn-Dig-för datum våren 2025:

v. 12, må-on, 17-19/3
v. 17, on-fr, 23-25/4
v. 19, må-on, 5-7/5

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasial.
Studietakt: Heltid.
Kursen är anpassad för dig med NPF men den är även öppen för dig som inte har funktionsnedsättning.

Sammanfattning

Kursen Dataspelsutveckling har funnits sedan 2009 och är en praktisk och kreativ kurs där du får lära dig grunderna inom design, grafik eller programmering. Kursen innehåller både individuella uppgifter och projekt där du får skapa fungerande dataspel tillsammans med dina kurskamrater. 

På kursen får du stora möjligheter att utvecklas både kunskapsmässigt och som person. Vi har en anpassad lärmiljö för att du ska ha en bra studiesituation både i klassrummet, på internatboendet och på fritiden.

Skapat på kursen

Ladda ner några av de spel som skapats på kursen på adelfors.itch.io.

2024

2023

 

2022

2021

Inriktningar

Kursen har 3 inriktningar: Grafik, Design och Programmering. Dessa motsvarar de viktigaste yrkesroller som tillsammans behövs för att skapa ett dataspel.

Varje inriktning är en klass med 17 kursdeltagare i ett eget klassrum. Under året får du lära dig grunderna inom din inriktning. Du får även skapa fungerande spel tillsammans med deltagare från de andra inriktningarna.

Du väljer inriktning när du ansöker till kursen. Om du läser flera år kan du byta inriktning mellan åren eller gå samma inriktning igen för att fördjupa eller repetera dina kunskaper.

Du kan som mest gå 2 år på samma inriktning eller 3 år totalt på kursen.

Grafik

Kursplan Grafik

Som grafiker är du konstnären som ansvarar för hur spelet ser ut. 

Du skapar utseendet på allt innehåll i spelet, från miljöer till människor, monster och föremål.

På inriktningen tecknar du konceptbilder för att ta fram nya visuella idéer.

Dessutom får du teckna och måla för att skapa grafik till 2d-spel och modellera och texturera för att skapa grafik till 3d-spel.

Du får också testa på att animera dina skapelser för att ge dem liv och rörelse.

Design

Kursplan Design

Som designer är du arkitekten som ansvarar för att spelet blir så roligt som möjligt.

Du tar fram idén till spelet och kommer på vilka regler, mål och utmaningar som ska finnas.

Dessutom tänker du ut spelets berättelse och vilka personer och platser som spelaren kan träffa på.

Du bygger banor och prototyper och testar dem för att göra dem roliga och lagom utmanande.

Du skriver också ner hur spelet ska vara och kommunicerar detta med projektgruppen.

Programmering

Kursplan Programmering

Som programmerare är du teknikern som ser till att spelet fungerar och går att spela.

Med logik och matematik bygger du upp spelets olika funktioner.

Du skriver instruktioner på ett programmeringsspråk för att beskriva hur det ska fungera för datorn så att det blir verklighet. 

När något inte fungerar som tänkt tar du reda på vad det beror på och klurar ut hur du kan lösa felen (buggarna).

Programmeringsspråket du får lära dig på kursen är C#.

Vanliga program

  • Blender för 3d-grafik
  • Aseprite för pixel art
  • Krita för annan 2d-grafik.
  • Unity som spelmotor för att bygga själva spelen.

Vanliga program

  • Google Docs för planeringsdokument
  • Unity som spelmotor för att skapa banor och bygga själva spelen.

Vanliga program

Syftet med kursen

Kursen ger praktiska kunskaper och erfarenheter av att skapa dataspel samt möjlighet till personlig utveckling. Du får ett intyg att du har gått kursen. Kursen ger inga behörigheter.

Anledningar att gå kursen kan exempelvis vara:

  • Du vill jobba med dataspelsutveckling och vill få praktiska kunskaper för att underlätta framtida studier på högskola, yrkeshögskola eller vår fortsättningskurs Indie Game Studio.
  • Du vill öka din studiemotivation inför att läsa upp behörigheter på Allmän kurs eller komvux.
  • Du vill testa på dataspelsutveckling och se om det är något för dig.
  • Du vill träna på att bli mer social och lära känna andra med gemensamma intressen.
  • Du vill flytta hemifrån och träna på att bli mer självständig.

Anpassad lärmiljö

Vi erbjuder en lugn, trygg och tillåtande miljö där du blir sedd och accepterad för den du är.
Det är inga prov och du blir inte betygsatt. Fokus läggs istället på att du är deltar i kursaktiviteterna och gör ditt bästa efter dina individuella förutsättningar.

Kursen är anpassad för dig som har neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) och vi har utgått från specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) råd om hur man skapar en bra studiemiljö.

Det är däremot inget krav ha funktionsnedsättning för att gå kursen och vi ser gärna en mångfald bland de sökande.

Det finns assistenter på kursen som kan stötta dig för att få din studiesituation att fungera och det finns även en kurator om du behöver någon att prata med.   

Klassrummet

Varje inriktning (Grafik, Design och Programmering) har sitt eget klassrum där nästan all undervisning sker. 

  • Du får tillgång till en personlig arbetsplats med en kraftfull speldator och all nödvändig utrustning. 
    • Arbetsplatsen har avgränsande skärmväggar för att minska distraktioner.
    • Du får installera både program och spel på datorn som du även har tillgång till utanför lektionstid.
  • Schemat är enkelt, tydligt och regelbundet med få förändringar.
  • Information ges både muntligt och skriftligt.
  • Majoriteten av lektionstiden arbetar du med någon praktisk uppgift (själv eller i grupp) och läraren finns tillgänglig i klassrummet för att handleda dig.

Fritiden

Kursens fritidsledare och assistenter anordnar olika fritids- och friskvårdsaktiviteter där du är välkommen att delta. Det är ett bra sätt att både få en mer aktiv fritid och lära känna de andra kursdeltagarna.

Det finns även ett modernt och välutrustat gym där du får träna gratis och en mängd olika utrustning för fritidsaktiviteter som du får låna.

Runtom skolan finns ett större skogsområden med eljusspår för promenader eller löpning. 

Internatet

De flesta av kursens deltagare väljer att bo på skolans internat.

  • När du bor på internatet har du nära till både skolan, fritidsaktiviteter och kurskamrater.
  • Internatboende är dessutom ett utmärkt sätt att flytta hemifrån och träna på att bli mer självständig.
    • Det finns möjlighet att få stöd av skolans assistenter i att lära sig att sköta om boendet.
  • Vi erbjuder 3 typer av internatboende: 
    • Egen lägenhet
    • Rum med egen dusch & toalett (dela kök och vardagsrum med andra)
    • Rum med delad dusch & toalett till ett lägre pris (dela även kök och vardagsrum med andra)
  • Alla boendena är möblerade och har bredbandsuppkoppling.
  • Av allergiskäl är det inte tillåtet att ha djur på internatet.

Läs mer om internatet

Kostnader

Själva undervisningen är kostnadsfri men det tillkommer avgifter för boende, lunch, undervisningsmaterial och studieresor.
Klicka här för aktuella prislistor

Antagningsprocessen

  1. Du söker till kursen Dataspelsutveckling via ansökningsknappen längst upp på denna sida.
    • Du länkas då till schoolsoft där du behöver skapa ett konto eller logga in om du har ett.
    • Där fyller du i ett ansökningsformulär.
    • En av frågorna i formuläret gäller om du kan delta på en Känn-Dig-För-kurs (KDF) vilket vi starkt rekommenderar. 
  2. KDF är en 3-dagarskurs där du besöker Ädelfors folkhögskola.
    • Du bor på skolan och äter i skolans restaurang och träffar både personal och kursdeltagare. Dessutom får du testa några övningar kopplade till kursens inriktningar och delta i trivselaktiviteter.
    • Syftet med KDF är dels att ge dig en möjlighet att känna av om kursen är rätt för dig och vilken inriktning du är mest intresserad av (det finns möjlighet att ändra sökt inriktning under KDF). Dessutom ger det personalen en möjlighet att lära känna dig och se hur vi kan skapa en bra studiesituation för dig. 
    • Vanligtvis finns det 3 KDF-tillfällen under vårterminen. Ca 3 veckor inför varje kurstillfälle skickar vi ut inbjudningar via post till ett 20-tal sökande.
    • Då platserna till KDF är begränsade rekommenderar vi att du söker till kursen så tidigt som möjligt.
    • Har du inte möjlighet att komma på KDF rekommenderar vi att du istället bokar in ett studiebesök.
  3. På antagningsdagen görs ett urval och därefter kommer alla som sökt kursen Dataspelsutveckling att få ett brev hemskickat där det står om de erbjudits en plats på kursen eller inte. Ett fåtal får beskedet att de blivit reservplacerade och kan komma att kontaktas om någon tackar nej till sin plats.
    • Om du får erbjudande om en plats på kursen är det viktigt att du svarar och tackar ja eller nej till den.
    • Om du inte erbjuds en plats så beror det antagligen på att vi ofta har många fler sökande än antalet lediga platser men du är varmt välkommen att söka till kursen igen nästa år. Vi rekommenderar då att du även går en KDF-kurs igen.

Miljö

Ädelfors folkhögskola strävar efter att nå våra hållbarhetsmål enligt Agenda 2030 och deltagarna ingår i denna process.



För mer information

Tveka inte att kontakta någon av oss kursledare.
Vi svarar gärna på dina frågor och kan hjälpa dig att boka in ett studiebesök